Ladda ner Schysta appen


Hitta restaurangen med kollektivavtal
LADDA NER SCHYSTA APPEN
Siffersticka IF Metall Android

Reinfeldt kör järnvägen i botten

Sååå typiskt Moderaterna och den borgar regering vi har. Skicka Lena Ek (C) fossillobyist till klimatmötet COP17 till ett möte kring miljöproblem och hur vi ska fixa vårat klimat. Men också oviljan att försöka få tågen att rulla på genom stora satsningar på infrastruktur och även då kunna generera fler jobb än vad RUT, arbetsgivaravgifts sänkning och Jobbskatteavdrg någonsin gjort (d.v.s. inga).

Nu skriker fack, bransch och näringsliv tillsammans när regeringen chockhöjer banavgifterna, varför? Vill inte regeringen att det ska transporteras gods på järnvägar? Svenska produkter som levereras med tåg (papper, skog) för sämre konkurrens fördelar tack vare att Fredrik Reinfeldt m.fl. nu tvingar godsföretag som Cargonet att lägga ner sin verksamhet p.g.a. olönsamhet för att de höjda avgifterna inte stor i proportion till järnvägsnätet "öppettider". D.v.s. eftersatt underhåll som sinkar och stoppar trafiken. Då dirigeras godset till våra vägar och troligen lastbilschaufförer som jobbar 60h i veckan och får 1000kr i månaden. Men det kallar väl Fredrik Reinfeldt för "ett samhälle satt i dynamik" (lex Radetzik)

Enligt EU-direktiv får inte en höjning av avgifter göra att ett helt marknadssegment slås ut, men när Cargonet lägger ner så blir det den konsekvensen eftersom Cargonet är det dominerande företaget. Och nej, det kommer inte leda till ökad konkurrens och lägre priser.

Peder Wadman, Janne Rudén och Stig Wiklund om skriver om detta på DI-Debatt, har faktiskt en idé:

"I en tid då svenska järnvägsföretag brottas med en grovt eftersatt infrastruktur är det inte lämpligt att kraftigt höja banavgifterna. Regeringen bör ompröva banavgiftshöjningarna samt söka en bred politisk överenskommelse om att arbeta bort det eftersatta underhållet och skapa ett robust järnvägssystem. När detta är säkerställt kommer näringslivet att kunna lita på järnvägen igen, lönsamheten kommer att öka för tågoperatörerna och DÅ finns förutsättningar för ökade banavgiftsuttag."
DI-Debatt

" Norska Cargonet lägger ned all tågtrafik i Sverige och det får stora konsekvenser för godstransporterna från Luleå. Polarbröd är ett av många företag som drabbas. Snart måste man skicka sitt bröd med lastbil i stället och det handlar om 1 000 långtradare per år."
Piteå-Tidningen

Tyvärr finns inte debattmaterialet online utan jag har då läst DI-Debatt på papper.
Kanske under dagen att det poppar upp

Media: DN gammal DI, DI2, GP, Ekuriren, Piteå, ST, ST2, HH
Blogg: LJ
Annat: Hamsterpaj

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar