Ladda ner Schysta appen


Hitta restaurangen med kollektivavtal
LADDA NER SCHYSTA APPEN
Siffersticka IF Metall Android

Juholt sa RÄTT, Aktuellt!!

Nu börjar media visa att de har lite "tabloid" mentalitet, till och med Aktuellt verkar vara inne på att smutsa ner för att nå siffror och bli omtalade. Vilket de lyckats med igår, för jag skriver ett HELT inlägg om detta :-D

Aktuellt har jag sett som ett program som rapporterar bra om nyheter och undersökningar. Men igår kom ett lågvattenmärke (kan varit fler i historien) där jag nu måste kontrollera Aktuellts egna uppgifter och anklagelser mot Håkan Juhlot.

En snabb koll på Hotell och restaurang fackets hemsida får jag fram detta:
"Av de 54 restauranger som HRF besökt och som Migrationsverket beviljat arbetstillstånd till var nästan ingen prickfri. Ett eller flera allvarliga lag- eller avtalsbrott hittades hos 33 av de 54."
Det Aktuellt hänvisar till var att Håkan Juholt LJÖG, vilket han alltså inte gjorde rent tekniskt.

23,40min in i talet, talar Håkan Juholt om lönedumpning. Vad är då lönedumpning? Det kan vara flera olika sorter ex. mindre lön per timma eller sämre villkor i avtalet ex. arbetstidsförkortning, semester, OB m.m.

Som det står ovan från HRFs rapport så var "nästan ingen prickfri" av de 54 alltså talade Håkan Juholt sanning utifrån rapporten, eller?

Så ge upp Aktuellts Jon Nilsson, du hade fel du med, men jag förstår att det var något av en smaskig vinkling av tabloidformat. Håkan Juholt förklarar detta för dig Jon Nilsson i sitt första svar. LÖNEDUMPNING är när det är brott mot avtalet d.v.s. gör det billigare för arbetsgivaren att anställa dom.

Till Aktuellts Jon Nilsson så hoppas jag att IF Metall, HRF m.fl. skickar "Så funkar det på arbetsmarknaden i Sveige" så även Jon Nilsson på Aktuellt blir lite klokare.

Dock tror jag att det var ett försök att förminska Håkan Juholts tal och flytta runt punkter och komman i text för att vinkla det. Eftersom media verkar oftast inte granska när fredrik reinfeldt eller någon annan alliansare ljuger om siffror. Eller som de 100 000 nya jobb reinfeldt ljög om, men dessa granskas inte av Aktuellt eller slås upp stort i programmet efteråt efter en fakta koll. utan man nöjer sig med:
"Jag har ambitionen att alltid presentera korrekta siffror." reinfeldt
Tur att vår statsminister har en ambition att presentera korrekta siffror, dock lyckades inte det nu i veckan kring sjukpenningen (allvarligare än lönedumpning?)


Sidor: HRF, Håkan Juholts tal, Wiki som förklarar att lönedumpning är mer än bara lön

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar