Ladda ner Schysta appen


Hitta restaurangen med kollektivavtal
LADDA NER SCHYSTA APPEN
Siffersticka IF Metall Android

Nu är det dags att ändra sig

Som jag påpekat förut så har Socialdemokraterna utsett och valt till ledande positioner på ett ganska slutet och lite konstigt sätt. Där ingen egentligen säger sig vara beredd att ställa upp om de inte får fråga från valledningen.

Visserligen förstår jag detta eftersom det är valberedningen som ska komma med ett förslag som kongress/medlemmar ska ta ställning till. Och visst har det funnits chans att "övernominera" om man inte är nöjd med valberedningens förslag.

Nu verkar det blivit tydligt och medlemmar inom Socialdemokraterna har förändrats så det är kanske dags att se om rutiner och stadgar så det blir en mer öppen beredning och nominering.

Carin Jämtin säger i sitt kongresstal
"Jag känner starkt att vi måste utveckla reglerna för hur vi väljer partivänner till ledande befattningar"

Det är dags att se över detta, och jag välkomnar en översyn över hur vi varit vana vid och hur vi ska kunna ändra för att bli mer öppna och få mer överblick över valen.

Något mer i hennes och Håkan Juholts tal är mycket positivt och varit något som vi eftersökt: Samarbetet med facket ska fördjupas.
"Jag kommer bjuda in ledningarna för LO, TCO och SACO för att diskutera hur vi kan ta del av deras idéer om hur fler jobb kan skapas och arbetslivet utvecklas. För oss kommer det vara helt centralt" Carin Jämtin: Expressen

Har varit kritisk till hur vissa inom partiet inte förstått processen och vem som föreslår vem, och försöker plocka mediala poäng. Har också sagt att jag är för en mer öppenhet. Detta har nu Carin Jämtin sagt sig vilja ändra, och jag är med på det tåget.

SvD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar