Ladda ner Schysta appen


Hitta restaurangen med kollektivavtal
LADDA NER SCHYSTA APPEN
Siffersticka IF Metall Android

Känn er lurade alliansvänner

Helt otroligt. Det många visste men som inte kom fram i debatten. Nu kommer det som vi vet gäller för sittande allians regeringen. Det är mer regel än undantag att kd bryter vallöften. Men nu var ju alla allianspartier med på noterna, men det går inte ändå.

Lite hämtat från Alliansfritt Sverige:

Alliansen kommer att höja skatten rejält på diesel från och med årsskiftet, vilket kommer innebär ökade kostnader för alla de bilägare som har en dieselbil, visar en promemoria från Riksdagens Utredningstjänst.

I valrörelsen deklarerade alliansens fyra partiledare tydligt var man stod:
”Vi höjer inte bensinskatten under kommande mandatperiod. Det innebär att inga tillkommande aktiva bensinskattehöjningar kommer att genomföras.”

Det berättades om människor i landsbygdsområden som skulle drabbas vid en sådan höjning:
”Vänsterpartiernas förslag till bensinskattehöjning innebär ett hårt slag mot stora delar av Sverige och svensk ekonomi. […] Bensinskatten slår också hårdare mot människor med mindre marginaler. Särskilt drabbas människor i glesbygd, barnfamiljer och pensionärer. Pensionärer får heller inte del av eventuella förändringar av reseavdraget. Företagare som är i behov av bilen tillhör också de som drabbas extra hårt.”


Finansminister Anders Borg (M) gick till och med så långt som att hävda att de rödgrönas föreslagna bensinskattehöjning på 49 öre litern ”kommer att kosta tusentals jobb”. Väljarkåren fick ett tydligt intryck av att dessa tusentals jobb skulle värnas och att bränslepriserna skulle lämnas oförändrade. Men det gällde bara bensin - inte diesel.

Enligt Riksdagens Utredningstjänst (Dnr 2010:1657) kommer en inte oansenlig höjning av dieselskatten träda i kraft efter årsskiftet:
”Förslaget var att höja energiskatten med 20 öre den 1 januari 2011 och en andra höjning med 20 öre den 1 januari 2013. I konsumentledet motsvarar det 25 resp. 50 öre eftersom mervärdesskatt utgår. Nämnas kan att förslaget växlas delvis mot en lägre fordonsskatt för diesel drivna bilar.”

Varannan ny bil som säljs i Sverige är en dieselbil, vilket gör det till den vanligaste bränsletypen bland nyproducerade bilar. Dessa innefattades tydligen inte i det borgerliga vallöftet, framgår det nu.

Vad alliansen inte berättade när de reste land och rike runt och försäkrade väljarna om oförändrade bilbränsleskatter var att beslutet om höjd dieselskatt redan var fattat - det klubbades i riksdagen för ett år sedan vilket innebar att alliansen hela tiden visste att höjningen var på väg."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar